Super Scramble Simulator
© 1989 Gremlin Graphics

Tahle hra je jedna z největších ničitelů mých nervů. Nejen pro svou obtížnost, kdy jsem si při jejím hraní ještě na Didaktiku rval vlasy a bušil se pěstmi do stehen (doslova), ale i pro svůj název, který se mi na dlouhá léta usadil do nějakých pomatených neuronů v mém mozku, které se pak dobrovolně nechali zavřít do karantény a já si na něj nemohl vzpomenout po celé tři roky od doby, kdy jsem objevil emulátory ZX Spectra na PC a začal opět sestavovat kolekci svých oblíbených her. Těžko se hledá něco, u čeho si nemůžete vzpomenout ani na počáteční písmeno. Až nedávno mě napadla ta spásonosná myšlenka donutit Pomalu po těch kamenech! mozek zkusit tipnout alespoň distribuční společnost (což se mi podařilo hned napoprvé správně, protože tahle hra je pro Gremliny specifická) a nechat si vylistovat všechny její produkty. Objevením povědomého názvu Super Scramble Simulator se mi rozbušilo srdce očekáváním a po stáhnutí, rozbalení a shlédnutí úvodní obrazovky (jedné z nejošklivějších, co jsem u her na Spectrum viděl) jsem nabyl jistoty a připravil nervíky na pěknou zátěž.

Scramble je simulátor sportu, v němž se snažíte s vaší terénní motorkou projet určitý úsek s určitými více či méně obvyklými překážkami v určitém šibeničním čase, přičemž chyby na překážkách jsou penalizovány ztrátou drahocenných vteřin. Obrazovka je rozdělená do tří základních částí. Horní polovina je věnována pohledu z boku na váš motocykl a krátký úsek před ním a za ním. Pod ní se asi na čtvrtině obrazovky rozkládá pohled z ptačí perspektivy, což je důležité pro překážky, které nejsou roztaženy přes celou šíři tratě, ale nacházejí se pouze v některé její části. Je zde také jiné měřítko než v hlavním pohledu, takže hráč vidí alespoň z vrchu dále dopředu. Poslední dolní část zobrazuje výši score, hráčův zbývající čas a tachometr a otáčkoměr společně se zařazeným rychlostním stupněm.

A jak se to vlastně hraje? Hráč má širokou škálu možností, jak s motocyklem nakládat. Jedná se o přidávání a ubírání plynu společně s řazením (zapomeňte Doufám, že nepustí stěrače na automatiku), zatáčení doleva a doprava (indikováno pouze pohybem motorky nahoru a dolů v pohledu z vrchu), zvedání předního nebo zadního kola, shýbnutí hlavy za jízdy a vyrovnávání motocyklu v letu. A tohle všechno je třeba bravurně zvládnout k úspěšnému zakončení jednotlivých tratí, kterých je celkem patnáct rozdělených po třech do pěti skupin. Tratě jsou plné všech možných i nemožných nástrah - od různě strmých kopců, hrbolků a hrbolů, přes schody, koryta s nějakou kapalinou, stohy, až po kmeny stromů, VW "Brouky" atd. Zaváhání na jedné trati znamená vždy Game Over a hru znovu od začátku. Prostě zábava na dlouhé zimní večery.

A co technické zpracování? Dle mého soudu je vynikající. Hra mě mimo své hratelnosti a návykovosti okouzlila svou grafikou. Ta je sice pouze monochromatická (všechno je vyvedeno vždy jen v černé a ještě nějaké barvě), zato je ale plná spousty povedených detailů. Scramble existuje také na Commodore 64 (a dokonce tu snad byl i první), kde byla grafika samozřejmě mnohem barevnější, ale mě osobně se ta céšedesátičtyřková hnědá moc nelíbila a ve Scramble jí bylo zbytečně moc a kazila dojem. Hudba v menu je taky super, v samotné jízdě toho ale moc neuslyšíte. Chcete-li ode mě ještě posouzení originality, nevyhovím vám moc rád, protože tady tento titul trošku pokulhává. Největší podobnost vidím např. se hrou ATV Simulator (All Terrain Vehicle) nebo třeba Wheelie, ale co na tom záleží. Kdo chodí na MHD jinou cestou než všichni ostatní z jeho domu? Hlavní je, že mě tato hra i po té spoustě let od jejího vzniku baví stále hrát a že mi nevadí se na ní koukat, i když na mě ze všech stran útočí "geforcové" výtvory, za kterými stojí desítky designerů.

Na závěr snad jen popis činností přiřazených k jednotlivým ovládácím klávesám.
doleva - brzda, v letu přenášení váhy na zadní kolo
doprava - plyn, v letu přenášení váhy na přední kolo
nahoru - zatáční doleva
dolů - zatáčení doprava
fire - skrčení hlavy
doleva + fire - zvednutí zadního kola
doprava + fire - zvednutí předního kola
nahoru + fire - zařazení vyššího rychlostního stupně
dolů + fire - zařazení nižšího rychlostního stupně

Download